Cara Bimbingan Tingkah Laku berasaskan Amalan Bersesuaian dalam Perkembangan Kanak-kanak (DAP)
ABP ialah satu pendekatan yang menekankan kepada penggunaan kaedah pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan umur, perkembangan diri, kebolehan, bakat serta minat murid.
Kaedah ini sering dilakukan ketika dalam sesi pembelajaran dan kanak-kanak dapat memperoleh pelbagai kebaikan seperti :
- Kecekapan berbahasa dan berkomunikasi
- Kemahiran berfikir
- Berakhlak mulia dan beretika
- Berkeyakinan dan berdisiplin
- Sihat dan cergas
- Imaginatif, kreatif dan ekspresif
Prinsip ABP
1. Perkembangan Domain Kognitif, Afektif & Psikomotor
- Saling berkaitan & mempengaruhi antara satu sama lain.
- Kanak-kanak berkembang dalam domain fizikal, sosial, emosi dan kognitif yang saling berkaitan antara satu sama lain.
- Perkembangan salah satu domain akan mempengaruhi perkembangan dalam domain yg lain.
2. Perkembangan Berlaku Mengikut Urutan
- Perkembangan kanak-kanak berlaku mengikut urutan dengan diikuti oleh kemahiran, pengetahuan & kebolehan yang dipupuk kemudiannya.
3. Kadar Perkembangan Kanak-Kanak Berbeza
- Kanak-kanak adalah unik dan berbeza antara satu sama lain. Dari segi minta, keupayaan, keperluan, kekuatan, kelemahan, emosi, personaliti, latar belakang dan sebagainya.
4. Perkembangan Adalah Berterusan
- Pengalaman di peringkat awal kanak-kanak akan memberi kesan kepada perkembangan dan pengalaman pembelaja-ran mereka.
5. Perkembangan Adalah Berperingkat
- Perkembangan kanak-kanak berlaku dalam konteks sosio- budaya mengikut arah yang lebih kompleks.
6. Perkembangan Dipengaruhi Oleh Faktor Baka & Persekitaran
- Iaitu berlaku dalam konteks sosio-budaya keluarga yg berbeza, komuniti & masyarakat setempat yg saling berkaitan antara satu sama lain.
7. Kanak-kanak Adalah Pelajar Aktif
- Kanak-kanak adalah pelajar yang aktif dan memahami persekitaran dunia mereka daripada pengalaman di rumah, tadika, persekitaran dan dalam komuniti.
8. Konsep Main Penting Kepada Perkembangan kanak-kanak
- Konsep main sambil belajar adalah penting sebagai alat utk meningkatkan perkemb-angan sosial, emosi, rohani dan kognitif seseorang kanak-kanak.
9. Proses Perkembangan Meningkat Melalui Aktiviti Yang Mencabar
- Proses perkembangan kanak-kanak akan menjadi lebih cepat apabila mereka diberi peluang untuk melatih kemahiran-kemahiran baru atau menjalankan aktiviti yang lebih mencabar.
Comments
Post a Comment