Rumusan
Kesimpulannya, sebagai pendidik kita menggalas tanggungjawab yang besar dan amanah yang tinggi. Dengan keikhlasan dan kesungguhan kerjaya ini dapat dijunjung dan dapat memimpin kita ketika di akhirat kelak. Dalam usaha membentuk individu yanh salih, walaupun tugas ini ialah tugas selurah anggota masyarakat, tetapi yang lebih berperanan dan lebih bertanggungjawab ialah para pendidik. Ini disebabkan para pendidik terlibat secara langsung dalam pembinaan dan pembekalan nilai-nilai luhur terhadap generasi sekarang dan akan datang. Kerja yang besar begini juga dilakukan oleh orang perseorangan. Ia bukan sahaja tidak membawa kesan tetapi hampir mustahil dilaksanakan. Oleh kerana itu, perlulah ahli pendidik menerapkan dalam jemaah yang menjadikan dakwah dan tarbiyah sebagai landasan perjuangan dan profesion.
Rujukan
http://www.jkm.gov.my/
https://ms.wikipedia.org/wiki/Tingkah_laku
https://www.education.vic.gov.au/childhood/providers/regulation/Pages/understand_child_behaviour.aspx
https://www.academia.edu/33410878/Definisi_Tingkah_Laku_dan_Masalah_Disruptif
http://www.myhealth.gov.my/kelakuantingkahlaku/
http://150.242.181.248/images/docs/docs_muat_turun/2-PANDUAN-KUALITI-KURIKULUM-PERMATA-NEGARA-2017.pdf
Mok Soon Sang (1988). Pendidikan Di Malaysia. Kumpulan Budiman Sdn. Bhd., Kuala Lumpur
Jawatankuasa Jaminan Kualiti PERMATA Q (2013), Modul Pendidik & Pengasuhan ,UPM Press
Comments
Post a Comment